Praktiske informationer og dokumenter

Fødselsdage i Markblomsten:

Da vi i markblomsten ikke har mulighed for at tage hjem til fødselsdage, fejrer vi barnets fødselsdag i den gruppe barnet tilhører. Vi hejser flaget, sætter flag på bordet, synger fødselsdagssang og giver en lille gave.

Dette foregår når vi har spist frokost. Ofte har barnet noget 'dessert' med. Det kan være frugt, kage eller is (Ja kun fantasien sætter grænser).

Vi anbefaler, at hvis I vil invitere børn til fødselsdag hjemme i en weekend, så bør i invitere hele årgangen barnet tilhører eller alle piger/drenge fra årgangen. Dette gør vi fordi vi er opmærksomme på, at det nemt kan føre til, at nogen føler sig udenfor fælleskabet hvis de gentagene gange bliver overset og derfor ikke inviteres med. Den slags eksklusion kan føre til  at barnet føler sig mobbet, eller udenfor sammenholdet i børnehaven, og dette ønsker vi ikke for nogen børn.

Når vejret ikke er som vi helst vil have det.

Vi forventer, at i som forældre sørger for, at jeres barn har tøj med der passer til årstiden, at der er ekstra i kurven, så vi kan skifte hvis man bliver våd, så gerne rigeligt med strømper og underbukser.

Vinter i vuggestuen:

Vi er meget opmærksomme på, om det bliver for koldt for de små at være ude, tjekker temperatur og chill effekt inden de kommer ud. Når temperaturen falder til under 10 minus grader, er børnene ikke ude at sove, men sover inde i krybberummet. Vi er ude mindst en gang om dagen, nogle gange to. Derfor er det rart med et ekstra sæt udetøj.

Sommer i vuggestuen:

Når det bliver sommer og solen skinner  forventer vi, at i fra morgenen har smurt børnene ind i solcreme. Vi smører børnene ind inden de kommer på legepladsen efter frokost, med en passende solfaktor. Sørg for børnene har tøj med, der dækker kroppen så meget som muligt og også en solhat.

Vi vil være så meget som muligt i skygge. Vi vil naturligvis også sørge for at børnene bliver tilbudt rigeligt med koldt vand.

Vinter i børnehaven:

Vi er meget opmærksomme på temperaturer, men har også en holdning om, at det er godt at komme lidt ud hver dag. Vi er opmærksomme på hvilken betydning chill faktoren har for hvor længe det er til at være ude.

Vi sørger for at børnene bliver klædt på til det kolde vejr, det er vigtigt børnene har noget med der kan dække halsen (elefanthue eller trøje der går op og dækker halsen). Huset har vanter man kan låne.

Thermo støvler er nu engang det bedste, i det ofte våde vinter vejr vi har.

Da vi ofte er ude 2 gange om dagen, er det en god ide at have 2 flyverdragter, de har det med at blive våde.

Sommer i børnehaven:

Når det bliver sommer og sol, har vi en forventning om, at i har smurt barnet med solcreme fra morgenstunden af.

Vi smører inden man kommer på legepladsen over middag.

Det er altid en god ide, at barnet har noget let bommuldstøj på der dækker arme og ben. Solhat er også rigtig god.

Vi forsøger at sætte aktiviteter i gang der gør, at man kan være i skyggen.

Der vil altid være adgang til frisk koldt vand

billede   billede